Verkiezingsprogramma's over: Defensiebudget en Defensie-industrie

Een paar zaken zullen binnen het defensiebudget en defensie-industrie aangehaald worden. Het defensiebudget is zeer concreet: gaat er meer besteed worden aan defensie of juist minder? De defensie-industrie beslaat echter een groter veld: wordt de krijgsmacht en/of haar personeel financieel of materieel bijgestaan door of voor bedrijven en technologische instituten?

CDA:
In het verkiezingsprogramma is niets te vinden over een stijging of daling van het defensiebudget, noch over eventuele defensie-specifieke financiële uitgaven.

Het CDA meldt wel:
Er wordt nadere invulling gegeven aan de Defensie Industrie Strategie, en daarmee aan kennis, innovatie en werkgelegenheid in de Nederlandse economie. De capaciteiten en ambities van het Nederlandse bedrijfsleven en MKB komen tot hun recht bij de ontwikkeling, productie en onderhoud van defensiecapaciteiten, waarbij technische capaciteiten leidend zijn. Overheid en bedrijfsleven versterken de Maatschappelijke Innovatie Agenda Veiligheid.

ChristenUnie:
Ook in het verkiezingsprogramma van de CU is niets te vinden over een stijging of daling van het defensiebudget. Maar wel:
Militairen die voor de pensioengerechtigde leeftijd de krijgsmacht verlaten, worden door
goede opleidingsmogelijkheden en arbeidsbemiddeling en, indien nodig, een financiële
tegemoetkoming ondersteund bij het vinden van een nieuwe baan.

De overheid blijft zorg dragen voor voldoende financiële middelen voor het in stand houden van de geestelijke verzorging binnen de krijgsmacht.
D66:
D66 meldt niks concreets over een stijging of daling van het defensiebudget. Wel stelt de partij het volgende:
D66 wil door het Europese veiligheids- en defensiebeleid substantiële intensivering van de samenwerking, taakspecialisatie en ‘pooling’ van beschikbare capaciteit. Onnodige duplicaties worden in kaart gebracht en aangepakt. Er worden gemeenschappelijke Europese defensiebudgetten ingezet voor onderzoek, technologische ontwikkeling, wapenaankoop en onderhoud van materieel.
Ontwikkel een Europese veiligheidsmacht. D66 wil dat Nederland een actieve politiek voert om tot Europese krachtenbundeling te komen, zowel civiel als militair. De defensie van Europese lidstaten moet drastisch worden hervormd ten behoeve van collectieve slagvaardigheid en kosteneffectiviteit.
GroenLinks:
Helaas kon ik niets vinden over financiële uitgaven of investeringen m.b.t. defensie in het verkiezingsprogramma van GroenLinks.

Partij voor de Dieren:
Nederland stelt zich in internat ionale bondgenoot schappen loyaal op naar haar bondgenoten maar maakt eigen afwegingen waarin niet geopolitieke overwegingen de doorslag vormen, maar mededogen en duurzaamheid. In dat beleid passen opbouwmissies in het kader van ontwikkelingssamenwerking veel beter dan militaire missies, ook wanneer die een opbouwcomponent kennen.
Het defensiebudget kan met 20% omlaag. Deze budgetkort ing levert een besparing van € 1,4 mld.
Partij voor Mens en Spirit:
Het stoppen met deelname aan de internationale operaties levert Nederland een besparing van € 0,3 miljard per jaar op. Stoppen met deelname aan het JSF-project levert ons eenmalig een besparing van € 5,7 miljard op. Middels afspraken voor samenwerking met andere landen willen we zoveel mogelijk op defensie bezuinigen. Het op defensie bespaarde geld willen we gebruiken voor positieve, opbouwende maatschappelijke doelen. Wij denken een nieuwe defensieorganisatie met een andere, niet gevechtsgerichte doelstelling op te kunnen bouwen met de helft van het huidige budget.
PvdA:
Het personeel van defensie vormt de ruggengraat van de krijgsmacht. Hun inzet verdient goede arbeidsomstandigheden en adequate nazorg.

Aan de uitgavenkant vinden wij het geld o.a. bij besparingen op (...) defensie (...).
PVV:
Een sterke defensie is van belang voor de positie van Nederland in de wereld. Toch zijn wij tegen de aanschaf van de JSF. Ook willen we Defensiecapaciteit deels anders inzetten. Van buitenlandse veiligheid naar binnenlandse veiligheid. De burgemeester van Zaltbommel zegt: “Hebben wij een dure luchtmacht nodig voor vage oorlogen in verre landen, of bevindt de vijand zich in eigen land?”
Hij doelt daarmee op de problemen in zijn stad met straatterroristen. De PVV kiest daarom voor binnenlandse veiligheid. Geld van Defensie verhuist daarom naar politie om zo de problemen in Nederland zelf te bestrijden.

We (...) versoberen de Defensie-uitgaven door minder internationale militaire operaties.
SGP:
Verder is het van groot belang dat Nederland blijft beschikken over een doeltreffende en geavanceerde krijgsmacht. Hier liggen grote zorgen. De ambities zijn hoog, maar er is geen passend budget. In de afgelopen jaren is er gesneden in de operationele capaciteiten. Onmisbare investeringen worden gefinancierd door de verkoop van defensiematerieel. Er wordt afgezien van broodnodige versterkingen, bijvoorbeeld op het gebied van de luchtgrondwaarneming en onbemande waarnemingstoestellen. Daarnaast worden vele projecten ‘gefaseerd’. Haags jargon voor uitstel.

De SGP vindt het schrijnend, dat het Defensiebudget in de afgelopen periode niet serieus is verhoogd. Ondanks de financiële gaten. Ondanks de snelle slijtage van materieel in Uruzgan. Ondanks de kosten van goede arbeidsvoorwaarden. Deze kaalslag moet stoppen. De voortdurende bezuinigingen krijgen op termijn consequenties voor de uitzendcapaciteit.

Het Defensiebudget moet op termijn fors worden verhoogd, maar ook al in de komende
kabinetsperiode.
SP:
Forse bezuinigingen zijn mogelijk op de defensie-uitgaven (...)
Trots op Nederland:
Gezien de veiligheidssituatie in de wereld moet er van Trots op Nederland meer geld naar veiligheid, dus ook naar Defensie. Veiligheid is de belangrijkste kerntaak van de overheid, wanneer een overheid voor veiligheid zorgt dan schept zij de belangrijkste randvoorwaarde voor welvaart en welzijn. Trots op Nederland streeft een defensiebudget van 2% BNP na, de NAVO-norm. Trots op Nederland realiseert zich terdege dat zo’n budget in tijden van bijzondere economische crisis niet haalbaar is, maar zal bij regeringsdeelname en een verbeterende economie er wel stapsgewijs naartoe werken.

Besparingen (miljoenen euro’s):
Overheadreductie in Openbaar bestuur, Defensie, Zorg en Onderwijs 1.550 (eerste jaar), 6.200 (na vier jaar)
VVD:
Ons land beschikt over een moderne, goed opgeleide en goed uitgeruste krijgsmacht, die in internationaal verband veel waardering oogst. Nederland mag er trots op zijn dat jarenlange bezuinigingen zijn aangegrepen om de krijgsmacht om te vormen tot een volledig inzetbare, goed opgeleide, expeditionaire krijgsmacht onder één commando. Onze krijgsmacht heeft als gevolg hiervan op het hoogste niveau kunnen meedoen in verschillende vredesoperaties. De huidige deelname aan de vele vredesondersteunende operaties wordt echter gedeeltelijk betaald door verkoop van de eigen inboedel en kan niet structureel worden gefinancierd.

Versleten of opgeofferd materieel kan bovendien maar voor een deel uit de Defensiebegroting worden gecompenseerd en het kost de krijgsmacht grote moeite om voldoende te blijven investeren in haar materieel en personeel. Wapensystemen zijn bovendien niet inzetbaar door tekorten aan reservedelen en schietoefeningen kunnen niet doorgaan door tekorten aan munitie. Er is onvoldoende geld uitgetrokken voor het personeel. De VVD wil daarom de dalende lijn van de Defensiebegroting een halt toeroepen en draait de voorgenomen bezuinigingen op de krijgsmacht terug.

De missie in Uruzgan heeft een enorm beslag gelegd op Defensiematerieel en -personeel. De krijgsmacht moet daarom de middelen behouden die nodig zijn om weer op kracht te komen. Om dat te garanderen moet het Defensiebudget in de toekomst worden opgebouwd uit twee delen. Het eerste deel financiert de staande defensieorganisatie exclusief de operationele inzet. Hierin zijn tevens de noodzakelijke investeringen opgenomen die nodig zijn om de defensieorganisatie ook in de toekomst relevant te houden. Het andere deel draagt zorg voor de operationele inzet. Dit deel van het budget wordt uit het HGIS-budget (Homogene Groep Internatonale Samenwerking) gefinancierd en is afhankelijk van de aard en het aantal operaties waaraan wordt deelgenomen. HGIS zal onder andere oorlogsverliezen, transport financieren, maar ook de door militairen te verrichten activiteiten in het civiele domein te betalen die noodzakelijk zijn om een bestendige vrede te creëren. In de toekomst wil de VVD dat onze krijgsmacht een evenredige bijdrage blijft leveren aan vredesondersteunende operaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuwere post Oudere post Homepage

De val van kabinet Balkenende IV

De dag na de nacht van
de val van het kabinet:

Europa praat over de val van
het kabinet Balkenende IV:

De vier kabinetten van Balkenende:


Wat zijn de standpunten van de politieke partijen ten aanzien van kernenergie? Hoe staan ze ten opzichte van de WAO? Hoe zijn ze van plan de criminaliteit aan te pakken? Deze en andere onderwerpen zullen hier aan bod komen. Per onderwerp worden de standpunten van alle deelnemende partijen overzichtelijk neergezet.

Wel zo makkelijk om tot een weloverwogen stem te komen bij de Tweede Kamerverkiezingen 2010!

Het uitpluizen van de verkiezingsprogramma's blijft mensenwerk. Mocht een partij het niet eens zijn met de hier getoonde informatie over een bepaald standpunt omdat er wijzigingen hebben plaatsgevonden of omdat er bepaalde informatie ontbreekt of op een andere wijze incorrect is, neem dan contact met mij op:
partijstandpunten2010@gmail.com

Let op:
Partijen die meedoen met het de verkiezingen en een verkiezingsprogramma hebben maar op dit moment niet in de Tweede Kamer zitten, worden alleen genoemd in een artikel als zij zich over dat betreffende onderwerp uitlaten in hun programma.

Al het gepuzzel, gekopieer en geplak, gebeurt op volledig vrijwillige en onafhankelijke basis. Maar als je me wilt belonen voor dit werk, dan klik je hieronder:


Recent Comments